کارواش‌ها نقش مهمی ‌در حفظ پاکیزگی و زیبایی وسایل نقلیه دارند. با این وجود آمارها نشان می‌دهد به طور متوسط برای شستشوی هر ماشین در حدود 170 تا 230 لیتر آب مصرف می‌شود. با توجه به کاهش منابع آبی استفاده مجدد از این آب می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک زیادی کند. همچنین با توجه به اینکه فاضلاب کارواش‌ها حاوی مواد آلاینده‌ای مانند روغن هستند، باید قبل از تخلیه به محیط زیست تصفیه شوند. به همین دلیل پکیج تصفیه فاضلاب کارواش به منظور تصفیه فاضلاب در این محیط‌ها طراحی شده است. در این نوشتار قصد داریم در مورد این نوع از پکیج تصفیه فاضلاب و جنبه‌های مختلف آن صحبت کنیم.

پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

پکیج تصفیه فاضلاب کارواش یک سیستم تخصصی است که برای تصفیه فاضلاب در این مکان‌ها طراحی شده است. هدف اصلی این سیستم این است که فاضلاب خروجی کارواش‌ها قبل از تخلیه به محیط زیست یا استفاده مجدد در محل کارواش، تصفیه شود. این پکیج‌ها برای کنترل آلاینده‌های مختلف موجود در فاضلاب کارواش، مانند مواد شوینده، روغن‌ها، گریس، فلزات سنگین و مواد جامد معلق طراحی شده‌اند.

اجزای سیستم تصفیه فاضلاب کارواش

این نوع از پکیج ها فاضلاب معمولاً شامل اجزای مختلفی هستند که برای حذف آلاینده‌ها از فاضلاب تولید شده در طول فرآیند شستشوی خودرو طراحی شده‌اند. اجزای سیستم تصفیه فاضلاب کارواش ممکن است بسته به طراحی سیستم و میزان تصفیه مورد نیاز متفاوت باشد. در ادامه به برخی از مهمترین اجزای این نوع دستگاه های تصفیه اشاره می‌کنیم.

  •  فیلترها و آشغالگیرها

از فیلترها و آشغالگیرها برای حذف زباله‌های بزرگ، کثیفی و جامدات معلق استفاده می‌شود. این فیلترها در ابعاد مختلفی با اندازه مش‌های متفاوت وجود دارند.

  • جداکننده روغن و گریس

جداکننده‌های روغن و گریس برای حذف روغن‌ها و گریس‌ها از فاضلاب طراحی شده‌اند. برای جداسازی روغن و گریس معمولا از روش‌های ثقلی استفاده می‌شود.

  •  مخازن ته‌نشینی

مخازن ته نشینی به ته‌نشین شدن مواد معلق موجود در فاضلاب کمک می‌کنند . مخازن ته‌نشینی عموماً به صورت زلال ساز و یا حوضچه هستنند.

  • واحدهای تصفیه بیولوژیکی

تصفیه بیولوژیکی شامل استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای تجزیه آلاینده‌های آلی است. واحدهای تصفیه بیولوژیکی عموما در دو نوع هوازی و بی هوازی وجود دارند.

  • سیستم‌های تصفیه شیمیایی

تصفیه شیمیایی شامل افزودن منعقد کننده‌ها، لخته سازها یا سایر مواد شیمیایی برای افزایش حذف آلاینده‌ها است. هدف از تصفیه شیمیایی تنظیم PH و رسوب ناخالصی‌های محلول در فاضلاب است.

  • سیستم‌های فیلتراسیون

سیستم‌های فیلتراسیون ذرات ریز و آلاینده‌ها را از آب حذف می‌کنند. در سیستم فیلتراسیون از فیلترهای شنی، فیلترهای کربن فعال و سیستم‌های فیلتراسیون غشایی ممکن است استفاده شود.

  • واحد ضد عفونی

واحدهای ضد ‌عفونی باکتری‌های مضر و عوامل بیماری‌زا را از آب تصفیه شده حذف می‌کنند. کلرزنی، ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش و ازن‌زنی تکنیک‌های رایج ضد عفونی هستند.

  • سیستم‌های نظارت و کنترل

سیستم‌های نظارتی اطمینان حاصل می‌کنند که فرآیند تصفیه با استانداردهای کیفیت آب مطابقت دارد. این امر به کمک سنسورها و سایر تجهیزات ابزار دقیقی انجام می‌شود.

  • سیستم‌های بازیافت آب:
پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان
ادامه مطلب

سیستم‌های بازیافت آب، آب را برای استفاده مجدد در فرآیند شستشوی خودرو جذب و تصفیه می‌کنند.

  • واحدهای آبگیری لجن

واحدهای آبگیری لجن، آب را از لجن تولید شده در طی فرآیند تصفیه حذف می‌کنند.سانتریفیوژها، فیلتر پرس‌ها و بسترهای خشک‌کن از جمله تکنیک‌های رایج آبگیری لجن هستند.

  • مخازن ذخیره سازی

مخازن ذخیره آب تصفیه شده را برای استفاده مجدد یا تخلیه نگهداری می‌کنند. این مخازن معمولاً از مواد مقاوم در برابر خوردگی و تخریب شیمیایی ساخته می‌شوند.

  • پمپ‌ها و سیستم‌های انتقال

پمپ‌ها و سیستم‌های انتقال فاضلاب را بین واحدهای تصفیه انتقال می‌دهند.

  • سیستم‌های سرریز و بای پس اضطراری:

سیستم‌های اضطراری با هدایت آب اضافی به روش‌های کنترل شده از بروز خرابی در سیستم جلوگیری می‌کنند.

  • کنترل پنل

پنل‌های کنترلی عملکرد اجزای مختلف سیستم تصفیه فاضلاب را کنترل می‌کنند. در کنترل پنل معمولا از PLC استفاده می‌شود.

مکانیسم بهره برداری از پکیج تصفیه آب کارواش

مکانیسم پکیج تصفیه فاضلاب کارواش، از چندین مرحله تشکیل شده است. هر کدام از مراحل به حذف و تصفیه آلاینده‌های خاصی اختصاص دارد. در ابتدا، فاضلاب وارد سیستم می‌شود و در مرحله اولیه تحت فرآیند غربالگری قرار می‌گیرد تا زباله‌های بزرگ حذف شوند. سپس از یک واحد جداسازی عبور می‌کند که در آن روغن و گریس از یکدیگر جدا می‌شوند. مخازن ته‌نشینی نیز برای جمع‌آوری ذرات جامد معلق در آب استفاده می‌شوند. ممکن است برای تجزیه بیشتر آلاینده‌های آلی، از تصفیه بیولوژیکی نیز استفاده گردد.

مراحل فیلتراسیون و تصفیه شیمیایی با حذف باکتری‌های مضر، آب را ضدعفونی می‌نمایند. از روش‌های تصفیه پیشرفته‌تر نیز ممکن است برای بهبود فرآیند استفاده شود. سیستم‌های خودکار کنترلی به طور مداوم کیفیت آب ارزیابی می‌کنند. آب تصفیه شده می‌تواند به محیط بیرون دفع شود یا مجدداً در محیط کارواش به کار برده شود.

پارامترهای تاثیرگذار در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

برای طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب کارواش به عوامل متعددی باید توجه داشت. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

حجم فاضلاب:

ظرفیت سیستم باید متناسب با میزان فاضلاب تولید شده توسط کارواش، طراحی شود.

انواع آلاینده‌ها:

نوع آلاینده‌های خاص موجود در فاضلاب، تعیین می‌کند که از چه اجزایی در سیستم تصفیه استفاده شود.

مقررات زیست محیطی:

رعایت مقررات محیطی در طراحی یک امر بسیار مهم است. طراحی مورد نظر با الزامات قانونی زیست محیطی را برآورده کند.

اهداف استفاده مجدد از آب:

در صورتی که هدف از تصفیه فاضلاب استفاده مجدد از آن برای شستشوی خودرو است. باید طراحی به گونه‌ای باشد که آب تصفیه شده فاقد هر گونه آلودگی بوده و قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد.

محدودیت‌های فضا:

فضای فیزیکی موجود بر چیدمان و پیکربندی سیستم تصفیه تاثیر می‌گذارد. قبل از طراحی باید به دقت ابعاد و فضایی که میتوان پکیج تصفیه فاضلاب کارواش را نصب کرد، اندازه‌گیری شود.

ملاحظات بودجه:

میزان بودجه خود را مشخص کنید و بر اساس آن پکیج مورد نظر خود را انتخاب یا طراحی کنید.

روش‌های مناسب برای تصفیه فاضلاب کارواش

روش‌های مختلفی در تصفیه فاضلاب کارواش استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های فیزیکی:

غربالگری، ته نشینی و فیلتراسیون به طور فیزیکی آلاینده‌ها را از آب جدا می‌کند.

روشهای شیمیایی:

افزودنی‌های شیمیایی به انعقاد، لخته سازی و تنظیم pH برای بهبود تصفیه فاضلاب کمک می‌کنند.

روش‌های بیولوژیکی:

از میکروارگانیسم‌ها برای تجزیه آلاینده‌های آلی استفاده می‌شوند.

پکیج تصفیه فاضلاب
ادامه مطلب

 فناوری‌های پیشرفته:

فیلتراسیون غشایی، اسمز معکوس و ضد عفونی UV گزینه‌های تصفیه‎‌ای پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند فاضلاب کارواش را تا حد بسیار مطلوبی تصفیه کنند.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

پکیج‌های تصفیه فاضلاب کارواش بنا به دلایل و کاربردهای مختلفی طراحی و استفاده میشوند. از مهمترین کاربرد این نوع پکیج ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لزوم رعایت مقررات زیست محیطی و مدیریت آب مصرفی در کارواش‌ها.
  • استفاده مجدد از آب

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب کارواش چقدر است؟

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب کارواش به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • ظرفیت سیستم

سیستم‌های بزرگ‌تر که قادر به تصفیه حجم بیشتری از فاضلاب هستند ممکن است گران‌تر باشند.

فن آوری‌های استفاده شده در تصفیه آب

استفاد از فناوری‌های پیشرفته نظیر اسمز معکوس و اشعه UV قیمت پکیج تصفیه فاضلاب را افزایش می‌دهد.

  • سفارشی سازی

قیمت دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش در صورت سفارشی سازی و استفاده از ابعاد و ویژگی‌های خاص، ممکن است افزایش پیدا کند.

  • الزامات نگهداری:

سیستم‌هایی که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند ممکن است در دراز مدت مقرون به صرفه تر باشند. اگرچه قیمت اولیه این پکیج‌ها ممکن است بالاتر باشد.

  • حمل و نقل و نصب:

هزینه جابجایی و حمل پکیج و همچنین هزینه نصب آن در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب کارواش موثر است.

مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب کارواش مزایای متعددی دارد که شامل کاهش مصرف آب و حفظ محیط زیست است. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای استفاده از این پکیج‌ها اشاره می‌کنیم

  • حفظ محیط زیست

پکیج تصفیه فاضلاب تضمین می‌کند که مولفه‌های فاضلاب تصفیه شده به محیط با مقررات زیست محیطی سازگاری دارد. دستگاه های پکیج تصفیه فاضلاب با حذف آلاینده‌ها پیامدهای زیست محیطی کارواش‌ها را به حداقل می‌رساند.

  •  صرفه جویی در آب:

با توجه به کاهش بارندگی‌ها در طی سالیان اخیر و کمبود منابع آبی، یکی از مهمترین مزایای استفاده از دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش‌ها، امکان استفاده مجدد از آب و در نتیجه کاهش مصرف آب است. استفاده از این پکیج‌ها نه تنها موجب کاهش مصرف آب می‌شود، بلکه هزینه‌های مربوط به قبض آب را نیز به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه در برخی از شهرها الزامات قانونی برای دفع مسئولانه پساب کارواش‌ها به محیط بیرون وجود دارد، استفاده از این پکیج‌ها مانع اعمال جرایم نقدی از سمت سازمان‌های محیط زیستی می‌شود.

  •    محافظت از تجهیزات

پکیج هایی مخصوص کارواش با حذف آلاینده‌هایی مانند ذرات ساینده و روغن مانع ورود آنها به تجهیزات شستشو مانند نازل‌ها و پمپ‌ها شده و عمر این تجهیزات را افزایش می‌دهد. که این امر به نوبه خود موجب کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات می‌شود.

هنگام خرید پکیج تصفیه فاضلاب کارواش به چه مواردی باید توجه کنیم؟

در صورتی که قصد خرید پکیج تصفیه فاضلاب برای کارواش را دارید باید به موارد خاصی توجه کنید. برخی از مهمترین این موارد در ادامه بیان خواهد شد.

  • حجم و ترکیب فاضلاب

حجم و میزان فاضلابی که از کارواش شما به صورت روزانه دفع می‌شود را تعیین کنید. علاوه بر این شدت آلاینده‌ها و میزان آلاینده‌هایی مانند روغن، گریس، مواد جامد، شوینده‌ها و میزان مواد معلق جامد را باید به صورت تقریبی هم که شده است مشخص کنید.

  • انطباق با مقررات
انواع روش های تصفیه آب صنعتی
ادامه مطلب

با الزامات قانونی و مقررات زیست محیطی تخلیه فاضلاب کارواش آشنا باشید و پکیجی را انتخاب نمایید که این الزامات قانونی را برآورده کند تا از جریمه‌های احتمالی جلوگیری کند.

  • اهداف استفاده مجدد از آب

هدف خود از استفاده از سیستم تصفیه را به روشنی مشخص کنید.  اگر قصد دارید از آب تصفیه شده مجدداً برای شستشوی ماشین استفاده کنید، سطوح خلوص و استانداردهای کیفی مورد نظر را تعیین کنید. پکیجی را انتخاب کنید که از فناوری‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کند و قادر است که فاضلاب را برای استفاده مجدد به خوبی تصفیه کند.

  • در دسترس بودن فضا

ابعاد و فضای کارواش خود را اندازه‌گیری کنید و مطمئن باشید فضای کافی برای نصب و استفاده از پکیج خریداری شده را دارید. استفاده از پکیج‌های مدولار که میتواند برای فضاهای مختلف سازگار باشد میتواند به شما این اطمینان را بدهد که پکیج خریداری شده در کارواش شما میتواند به راحتی نصب و استفاده شود .

  • محدودیت‌های بودجه

محدودیت‌های بودجه ای خود را مشخص کنید. به طور واضحی مشخص کنید تا چه اندازه می‌خواهید در این زمینه سرمایه گذاری کنید، سپس پکیج مورد نظر خود را متناسب با بودجه و نیاز خود انتخاب و خریداری نمایید.

  • توجه به ملزومات تعمیر و نگهداری

توجه کنید که پکیج تصفیه فاضلاب کارواش مانند هر سیستم دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. قبل از خرید پکیج مخصوص کارواش‌ها مطمئن شوید که فضای کافی برای انجام تعمیرات و نگهداری پکیج وجود دارد و در عین حال با برنامه‌های شستشویی شما مغایرتی ندارد.

  • فناوری‌های تصفیه

در مورد فناوری‌ها و روشهای تصفیه فاضلاب در کارواش تحقیق کنید و پکیجی را انتخاب نمایید که فناوری به کار رفته در آن بتواند آلاینده‌های مورد نظر شما را به خوبی جداسازی و تصفیه نماید. با توجه به این که این امر کمی‌تخصصی به نظر می‌رسد، در این زمینه شما می‌توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان مهراب زیست پارس به صورت رایگان بهره مند شوید کافیست با ما تماس بگیرید تا به راهنمایی لازم را خدمت شما ارائه دهیم.

  • مقیاس پذیری سیستم

اگر انتظار می‌رود کسب و کار کارواش شما رشد کند، سیستمی‌ را انتخاب کنید که به راحتی قابل گسترش یا ارتقا باشد. تغییرات در حجم یا ترکیب فاضلاب را پیش بینی کنید و سیستمی‌را انتخاب کنید که بتواند با نیازهای فعلی و احتمالی شما در آینده سازگار باشد.

  • نصب و ادغام

سیستمی ‌را انتخاب کنید که بتواند به طور یکپارچه در کارواش شما نصب و بهره‌برداری شود. قبل از خرید پکیج تصفیه فاضلاب کارواش مطمئن شوید که پکیج انتخابی با زیرساخت‌های مجموعه شما انطباق دارد و به راحتی قابل نصب و استفاده است.

  • قابلیت اطمینان سیستم

برای خرید دستگاه پکیج برای کارواش از برندهای مورد اعتماد  استفاده کنید. استفاده از نظرات سایر مشتریان و خریداران به شما می‌تواند در این زمینه کمک زیادی بکند.

  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش

پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت های ارائه دهنده را مدنظر قرار دهید و علاوه بر این تحقیق کنید که آیا شرکت تامین کننده خدمات پشتیبانی، آموزش و تعمیر و نگهداری را ارائه می‌دهد یا خیر؟ همچنین مطمئن شوید که پکیج خریداری شده دارای گارانتی و ضمانت نامه پس از فروش باشد. ما در مهراب زیست پارس با کیفیت ترین محصولات را با ضمانت و خدمات پس از فروش به مشتریان گرامی ارائه میدهیم.

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button