پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی مجموعه‌ تجهیزاتی است که برای تصفیه فاضلاب صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنعتی انتخاب می‌شود.

فاضلاب صنعتی از مهم‌ترین منابع آلودگی محیط زیست و حاوی مواد شیمیایی، فلزات سنگین، مواد آلی و سایر مواد مضر است که می‌تواند به محیط زیست و سلامت انسان آسیب برساند.

تصفیه فاضلاب صنعتی از راه‌های مهم برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان بوده و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نیز از اصلی ترین تجهیزات مؤثر برای تصفیه این فاضلاب‌ها است.

در مطالعه این مطلب با ما همراه شوید تا بیشتر در این مورد با هم گفتگو کنیم.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، مجموعه‌ای از تجهیزات است که برای تصفیه فاضلاب های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات، بر اساس نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنعتی انتخاب و طراحی می‌شوند.

عملکرد پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی شامل مراحل زیر است:

پیش‌تصفیه: در این مرحله، مواد جامد معلق، چربی و روغن و سایر مواد آلاینده‌ای که می‌توانند به تجهیزات تصفیه آسیب برسانند تا حد امکان از فاضلاب جدا می‌شوند.

تصفیه فیزیکی: در این مرحله، مواد آلاینده‌ای که به راحتی قابل جداسازی هستند، از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های تصفیه فیزیکی می‌توان به انعقاد و لخته‌سازی، فیلتراسیون و تبادل یونی اشاره کرد.

تصفیه شیمیایی: در این مرحله از کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، مواد آلاینده‌ای که با روش‌های فیزیکی قابل حذف نیستند، با استفاده از مواد شیمیایی از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های تصفیه شیمیایی می‌توان به کلرزنی، ازن‌زنی و اکسیداسیون پیشرفته اشاره کرد.

تصفیه بیولوژیکی: در این مرحله، مواد آلاینده‌ای که قابلیت تجزیه بیولوژیکی دارند، توسط میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های تصفیه بیولوژیکی می‌توان به هوازی‌سازی، بی‌هوازی‌سازی و تصفیه فاضلاب با لجن فعال اشاره کرد.

در برخی موارد، ممکن است مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی به صورت ترکیبی انجام شوند. به عنوان مثال، ممکن است در یک پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، از روش‌های تصفیه فیزیکی و شیمیایی به صورت همزمان استفاده شود.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب­های صنعتی از مهم‌ترین منابع آلودگی محیط زیست به­شمار می­آیند. مشکلی که در چند دهه اخیر آسیب­های جدی و در مواردی بازگشت­ناپذیر به محیط زیست وارد کرده است.

این فاضلاب‌ها حاوی مواد شیمیایی، فلزات سنگین، مواد آلی و سایر مواد مضر و خطرناکی بوده و می‌توانند به محیط زیست و سلامت انسان آسیب برسانند.

خوشبختانه محققین حوزه محیط زیست نیز در این زمینه حساسیت لازم را به کار گرفته و با ابداع تجهیزات خاصی برای تصفیه این نوع فاضلاب گام­های مثبتی در این زمینه برداشته­اند.

امروزه استفاده از شیوه تصفیه فاضلاب صنعتی جزو روش­های مهم، مفید و کارآمد برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان محسوب می­شود که توانسته میزان زیادی از این آلودگی­ها را تصفیه و از ورود آنها به طبیعت جلوگیری نماید.

پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی، در طیف گسترده‌ای از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله صنایعی که از پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع غذایی و آشامیدنی: این صنایع، فاضلاب‌های حاوی مواد آلی، مواد شیمیایی و فلزات سنگین تولید می‌کنند. تصفیه این فاضلاب‌ها، از ورود مواد مضر به محیط زیست و آب آشامیدنی جلوگیری می‌کند.

صنایع نساجی: این صنایع، فاضلاب‌های حاوی مواد رنگی، مواد شیمیایی و مواد شوینده تولید می‌کنند. تصفیه این فاضلاب‌ها مانع از ورود مواد مضر به آب‌های زیرزمینی و سطحی می­شود.

صنایع پتروشیمی و نفت و گاز: این صنایع، فاضلاب‌های حاوی مواد نفتی، مواد شیمیایی و مواد سمی تولید می‌کنند که در صورت ورود به چرخه زیست محیطی به بروز خسارت­های سنگینی به طبیعت منجر خواهد شد. با تصفیه این فاضلاب‌ها توسط پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، از ورود مواد مضر به محیط زیست و آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌شود.

صنایع فلزی: این صنایع، فاضلاب‌های حاوی فلزات سنگین، مواد شیمیایی و مواد شوینده تولید می‌کنند. تصفیه این فاضلاب‌ها، از ورود مواد مضر به محیط زیست و آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند.

صنایع معدنی: این صنایع، فاضلاب‌های حاوی مواد معدنی، مواد شیمیایی و مواد شوینده تولید و از ورود مواد مضر به محیط زیست و آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

مزایای دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، مزایای متعددی دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش آلودگی محیط زیست: تصفیه فاضلاب صنعتی، از ورود مواد مضر به محیط زیست جلوگیری و به حفظ سلامت محیط زیست کمک می‌کند. این مورد با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و بالا رفتن میزان فاضلاب تولید از یک سو و شدت آلودگی محیط زیست در سال های اخیر از سوی دیگر در صورت عدم استفاده از تصفیه کننده ها می تواند به فاجعه زیست محیطی منجر شود. با کمک پکیج های تصفیه صنعتی فاضلاب می توان تا حد زیادی از بروز این خسارات جلوگیری کرد.

حفظ سلامت انسان: تصفیه فاضلاب صنعتی، از ورود مواد مضر به آب آشامیدنی و منابع آبی جلوگیری و به حفظ سلامت انسان کمک می‌کند. این مورد علاوه بر مزیت حفظ سلامت انسان، از هزینه های مرتبط با درمان نیز به طرز محسوسی کاسته و از این جهت نیز با صرفه اقتصادی بالایی برای جوامع همراه خواهد بود.

کاهش هزینه‌های تصفیه فاضلاب: پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی، نسبت به روش‌های سنتی تصفیه فاضلاب هزینه کمتری دارد. به این ترتیب با استفاده از این پکیج ها می توان با صرف هزینه کمتر به آب سالم و تصفیه شده دسترسی پیدا کرده و صرفه جویی بالایی نیز در این مورد و نیز در منابع آب مصرفی انجام داد.
افزایش بازدهی تولید: تصفیه فاضلاب صنعتی باعث افزایش بازدهی تولید شده و به عنوان مثال، در صنایع غذایی، می‌تواند باعث افزایش کیفیت محصولات غذایی شود. در سایر صنایع نظیر کشاورزی و تولیدی نیز کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نقش مهمی در بالا بردن بازده تولید و افزایش راندمان کاری دارد.

صفحات لاملا Lamela Plates
ادامه مطلب

روش تصفیه فاضلاب‌ صنعتی

روش کار پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بر اساس نیاز واحدهای صنعتی و با توجه به نوع فاضلاب این مراکز انتخاب می شود. به طور کلی و با توجه به سنگین بودن این نوع فاضلاب و وجود مواد مضر و آلودگی های خطرناک در آن، پکیج های ویژه تصفیه فاضلاب صنعتی با ویژگی های خاص تهیه و به کار گرفته می شوند.
فاضلاب صنعتی از طریق لوله‌کشی به پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی منتقل می‌شود. در مرحله پیش‌تصفیه، مواد جامد معلق، چربی و روغن و سایر مواد آلاینده‌ای که ممکن است با چسبیدن به تجهیزات تصفیه آسیب برسانند، از محلول فاضلاب جدا می‌شوند.

در مرحله تصفیه فیزیکی، مواد آلاینده‌ای که به راحتی قابل جداسازی هستند، از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های تصفیه فیزیکی می‌توان به انعقاد و لخته‌سازی، فیلتراسیون و تبادل یونی اشاره کرد.
در مرحله تصفیه شیمیایی، مواد آلاینده‌ای که با روش‌های فیزیکی قابل حذف نیستند، با استفاده از مواد شیمیایی از فاضلاب حذف می‌شوند.

در مرحله تصفیه بیولوژیکی، مواد آلاینده‌ای که قابلیت تجزیه بیولوژیکی دارند، توسط میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب حذف می‌شوند و سپس فاضلاب تصفیه شده، از طریق لوله‌کشی به محیط زیست تخلیه می‌شود.
بر این اساس پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی، ابزاری کارآمد برای تصفیه فاضلاب صنعتی است که با استفاده از روش‌های مختلف تصفیه، قادرند مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنعتی را حذف و آن را به آبی با کیفیت مناسب برای تخلیه به محیط زیست تبدیل کنند.

با توجه به بحران آب، امروزه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی موردی مهم و حیاتی در تامین آب مورد نیاز برای مصارف گوناگون به شمار آمده و بسیار ارزشمند است.

طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی

طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی فرایندی پیچیده است که باید با دقت و توجه انجام شده و برای انجام صحیح و کامل آن، باید پارامترهای متعددی در نظر گرفته شوند. پس از بررسی این پارامترها، می‌توان روش‌های تصفیه مناسب را انتخاب کرد.

فاضلاب صنعتی به فاضلابی گفته می‌شود که از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی تولید و حاوی مواد آلاینده‌ خطرناکی است که می‌توانند به محیط زیست و سلامت انسان آسیب های جدی و فراوانی برسانند. به همین دلیل، تصفیه فاضلاب صنعتی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان به شمار آمده و در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بر همین اساس نیز طراحی تجهیزات مرتبط با این صنعت بسیار پیچیده بوده و الزاما توسط کاربران متخصص تکمیل و راه اندازی می شود.

روش‌های تصفیه فاضلاب صنعتی

روش‌های تصفیه فاضلاب صنعتی، به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

روش‌های فیزیکی: در روش‌های فیزیکی، مواد آلاینده‌ای که به راحتی قابل جداسازی هستند، از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های فیزیکی تصفیه فاضلاب صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعقاد و لخته‌سازی: انعقاد و لخته‌سازی، یک روش فیزیکی برای حذف مواد جامد معلق، فلزات سنگین و سایر مواد آلاینده از فاضلاب است. در این روش، مواد شیمیایی خاصی به فاضلاب اضافه می‌شوند که باعث انعقاد مواد آلاینده می‌شوند. مواد انعقاد کننده، معمولا کلرید آلومینیوم، سولفات آلومینیوم یا پلی الکترولیت‌ها هستند.

پس از انعقاد، مواد آلاینده به صورت لخته‌های کوچک در آب معلق می‌شوند. این لخته‌ها، سپس در مخازن رسوب‌گیر، ته‌نشین می‌شوند و از فاضلاب جدا می‌شوند.

فیلتراسیون: فیلتراسیون یک روش فیزیکی برای حذف مواد جامد معلق، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب است. در این روش، فاضلاب از میان یک بستر فیلتر عبور می‌کند. بستر فیلتر، می‌تواند از مواد مختلفی مانند ماسه، شن، زغال فعال یا رزین‌های تبادل یونی تشکیل شده باشد.
مواد جامد معلق و سایر مواد آلاینده، در بستر فیلتر گیر افتاده و از فاضلاب جدا می‌شوند. فاضلاب تصفیه شده، سپس از فیلتر خارج می‌شود.

روش های شیمیایی: در این روش ها با استفاده از مواد شیمیایی نسبت به تجزیه و جداسازی مواد موجود در فاضلاب ها اقدام می شود. از جمله روش‌های شیمیایی برای تصفیه فاضلاب صنعتی می‌توان به کلرزنی، ازن‌زنی، اکسیداسیون پیشرفته و تبادل یونی اشاره کرد..

کلرزنی: در این روش فاضلاب به همراه کلر وارد یک مخزن می‌شود. کلر با مواد آلی موجود در فاضلاب واکنش داده و آنها را اکسید می‌کند. این واکنش، باعث از بین رفتن مواد آلی و کاهش BOD و COD فاضلاب می‌شود. همچنین، کلر باعث ضدعفونی فاضلاب و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مضر می‌شود.

ازن‌زنی: فاضلاب به همراه ازن وارد یک مخزن می‌شود. ازن با مواد آلی موجود در فاضلاب واکنش داده و آنها را اکسید می‌کند. این واکنش، باعث از بین رفتن مواد آلی و کاهش BOD و COD فاضلاب می‌شود. همچنین، ازن باعث ضدعفونی فاضلاب و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مضر می‌شود.

اکسیداسیون پیشرفته: فاضلاب به همراه یک عامل اکسید کننده قوی مانند پراکسید هیدروژن، پرمنگنات پتاسیم یا هیدروژن پراکسید وارد یک مخزن می‌شود. عامل اکسید کننده با مواد آلی موجود در فاضلاب واکنش داده و آنها را اکسید می‌کند. این واکنش، باعث از بین رفتن مواد آلی، معدنی و میکروارگانیسم‌ها در فاضلاب می‌شود.

تبادل یونی: تبادل یونی، یک روش شیمیایی برای حذف یون‌های مضر از فاضلاب است. در این روش، از رزین‌های تبادل یونی استفاده می‌شود. رزین‌های تبادل یونی، حاوی یون‌های خاصی هستند که می‌توانند با یون‌های مضر موجود در فاضلاب مبادله شوند. به عنوان مثال، رزین‌های تبادل یونی حاوی یون‌های سدیم، می‌توانند با یون‌های کلرید، سولفات و سایر یون‌های مضر موجود در فاضلاب مبادله شوند.

فاضلاب پس از عبور از رزین‌های تبادل یونی، از یون‌های مضر خالص می‌شود. یون‌های مضر که به رزین‌های تبادل یونی منتقل شده‌اند، می‌توانند با استفاده از مواد شیمیایی خاصی از رزین‌ها حذف شوند.

تفاوت روش‌های انعقاد و لخته‌سازی، فیلتراسیون و تبادل یونی

تصفیه فاضلاب صنعتی، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان است. در تصفیه فاضلاب صنعتی، از روش‌های مختلفی برای حذف مواد آلاینده موجود در فاضلاب استفاده می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان
ادامه مطلب

روش‌های فیزیکی تصفیه فاضلاب، بر اساس خواص فیزیکی مواد آلاینده آنها را از فاضلاب جدا می‌کنند. این روش‌ها، نسبتاً ساده و ارزان هستند، اما ممکن است برای حذف برخی مواد آلاینده در یک مرحله کافی نبوده و برای انجام بهینه به چندین مرحله نیاز داشته باشند.

در روش‌های شیمیایی، مواد آلاینده‌ای که با روش‌های فیزیکی قابل حذف نیستند، با استفاده از مواد شیمیایی از فاضلاب حذف می‌شوند.

در روش‌های بیولوژیکی مواد آلاینده‌ای که قابلیت تجزیه بیولوژیکی دارند، توسط میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب حذف می‌شوند. از جمله روش‌های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پس از انتخاب روش‌های تصفیه، می‌توان تجهیزات مورد نیاز برای هر یک از مراحل تصفیه را مشخص کرد.
در این بخش به بیان تفاوت روش‌های انعقاد و لخته‌سازی، فیلتراسیون و تبادل یونی خواهیم پرداخت.

انعقاد و لخته‌سازی

انعقاد و لخته‌سازی یک روش فیزیکی برای حذف مواد جامد معلق، فلزات سنگین و سایر مواد آلاینده از فاضلاب است. در این روش، مواد شیمیایی خاصی به فاضلاب اضافه می‌شوند که باعث انعقاد مواد آلاینده می‌شوند. مواد انعقاد کننده، معمولاً کلرید آلومینیوم، سولفات آلومینیوم یا پلی الکترولیت‌ها هستند.

فیلتراسیون

این روش فیزیکی برای حذف مواد جامد معلق، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب بوده و طی آن فاضلاب از میان یک بستر فیلتر عبور می‌کند. بستر فیلتر، می‌تواند از مواد مختلفی مانند ماسه، شن، زغال فعال یا رزین‌های تبادل یونی تشکیل شده باشد.

مواد جامد معلق و سایر مواد آلاینده، در بستر فیلتر گیر افتاده و از فاضلاب جدا می‌شوند و سپس فاضلاب تصفیه شده از فیلتر خارج می‌شود.

آشنایی با تجهیزات تصفیه فاضلاب صنعتی

تجهیزات تصفیه فاضلاب صنعتی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخازن پیش‌تصفیه: این مخازن، برای جداسازی مواد جامد معلق، چربی و روغن و سایر مواد آلاینده‌ای که به تجهیزات تصفیه آسیب می رسانند طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

تجهیزات تصفیه فیزیکی شامل: صفحات فیلتر، مخازن رسوب‌گیر و راکتور تبادل یونی

تجهیزات تصفیه شیمیایی شامل: مخازن کلرزنی، مخازن ازن‌زنی و مخازن اکسیداسیون پیشرفته

تجهیزات تصفیه بیولوژیکی شامل: مخزن هوادهی، مخازن بی‌هوازی و مخازن تصفیه فاضلاب با لجن فعال

در نهایت برآورد بودجه برای خرید تجهیزات، ساخت حوضچه‌های تصفیه یا خرید پکیج‌های پیش ساخته، برآورد دقیق تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در هر یک از بخش‌ها و تخمین مدت زمان مورد نیاز برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی انجام می‌شود.

نکات مهم در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی

طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، یک فرایند پیچیده و چندوجهی است که باید با دقت و توجه انجام شود. در این فرایند، باید عوامل متعددی در نظر گرفته شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت مکانی تصفیه خانه: این موقعیت مکانی باید به گونه‌ای باشد که از نظر عواملی مانند جنس خاک، جهت وزش باد، شرایط دمایی، فاصله از سطح رودخانه و سفره‌های آب زیرزمینی، مناسب باشد.
  • میزان فاضلاب تولیدی: این مورد از مهم‌ترین عوامل در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی است.
  • ترکیب شیمیایی فاضلاب: ترکیب شیمیایی فاضلاب، شامل مواد آلاینده‌ای است که باید در مراحل مختلف تصفیه حذف شوند.
  • درجه کیفیت مورد نظر: این میزان تعیین می‌کند که از چه روش‌های تصفیه‌ای باید استفاده شود.
  • توجه به مسائل زیست‌محیطی: در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، باید مسائل زیست‌محیطی نیز در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، باید از مواد و مصالحی استفاده شود که کمترین اثرات منفی زیست‌محیطی را داشته باشند.
  • توجه به الزامات قانونی: در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، باید الزامات قانونی مربوط به تصفیه فاضلاب صنعتی در کشور مورد نظر، رعایت شود. این الزامات، معمولاً توسط سازمان‌های دولتی ذی‌صلاح، مانند سازمان محیط زیست، تعیین می‌شوند. برخی از الزامات قانونی مربوط به تصفیه فاضلاب صنعتی عبارتند از:
  • درجه کیفیت فاضلاب پس از تصفیه: فاضلاب پس از تصفیه، باید از نظر کیفیت، مطابق با استانداردهای تعیین‌شده توسط سازمان محیط زیست باشد.

 تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده: استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید، می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی و کاهش هزینه‌های تصفیه کمک کند. این تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده باید توسط سازمان محیط زیست تایید شده باشند. برخی از فناوری‌های جدید تصفیه فاضلاب صنعتی عبارتند از:

1. تصفیه فاضلاب با استفاده از فناوری نانو
2. تصفیه فاضلاب با استفاده از فناوری زیستی
3. تصفیه فاضلاب با استفاده از فناوری الکتروشیمیایی
4. توجه به مسائل زیست‌محیطی

  • در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، باید مسائل زیست‌محیطی نیز در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، باید از مواد و مصالحی استفاده شود که کمترین اثرات زیست‌محیطی را داشته باشند. روش‌های تصفیه مورد استفاده: روش‌های تصفیه مورد استفاده در تصفیه فاضلاب صنعتی، باید توسط سازمان محیط زیست تایید شده باشند.

برخی از مسائل زیست‌محیطی که باید در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی در نظر گرفته شوند عبارتند از:

1. آلودگی آب‌های زیرزمینی
2. آلودگی خاک
3. آلودگی هوا
4. تولید گازهای گلخانه‌ای

رعایت نکات مهم در طراحی دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، می‌تواند به بهبود عملکرد این دستگاه‌ها و کاهش هزینه‌های تصفیه و کاهش اثرات زیست‌محیطی تصفیه فاضلاب صنعتی کمک کند.

خرید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بخش مهمی از تشکیلات حفاظتی و زیست محیطی در هر مجموعه صنعتی به شمار می آید که باید با دقت و تخصص لازم صورت گیرد. با توجه به قیمت بالای این تجهیزات لازم است نکات مهم و کلیدی در انتخاب این پکیج ها به کار گرفته شود.

قیمت پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی، متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای تعیین قیمت دقیق این پکیج‌ها، باید با کارشناسان تصفیه فاضلاب مشورت کرد.

در این بخش از مطلب به ۲ مورد مهم از این عوامل می پردازیم:

• موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی: هزینه‌های ساخت پکیج‌های تصفیه پساب بهداشتی، در مناطق مختلف، متفاوت است و اقلیم مورد نظر و شرایط آب و هوایی نیز بر هزینه‌های ساخت پکیج‌های تصفیه پساب بهداشتی تأثیرگذار است.

• دسترسی به مواد و تجهیزات: دسترسی به مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پکیج‌های تصفیه پساب بهداشتی، بر هزینه‌های ساخت این پکیج‌ها تأثیر می‌گذارد. در مناطقی که دسترسی به این تجهیزات با هزینه کمتری همراه باشد قطعا قیمت¬ها پایین¬تر خواهد بود.

بهینه سازی پکیج تصفیه فاضلاب
ادامه مطلب

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع فرایند تصفیه: فرایندهای تصفیه فاضلاب صنعتی، به دو دسته اصلی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تقسیم می‌شوند که هر یک هزینه‌های خاص خود را دارند.

میزان فاضلاب تولیدی: هر چه میزان فاضلاب تولیدی بیشتر باشد، هزینه‌های تصفیه نیز بیشتر خواهد بود.

کیفیت فاضلاب ورودی: کیفیت فاضلاب ورودی، بر نوع فرایند تصفیه و هزینه‌های آن تأثیر می‌گذارد. هر میزان فاضلاب صنعتی وارد شده سنگین تر و میزان آلایندگی آن بیشتر باشد، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مورد نظر برای آن نیز با قیمت بالاتری عرضه می شود.

کیفیت فاضلاب تصفیه شده: این فاکتور به میزان مواد آلاینده موجود در آن بستگی دارد. هر چه کیفیت فاضلاب تصفیه شده بالاتر باشد، یعنی میزان مواد آلاینده موجود در آن کمتر باشد، هزینه‌های تصفیه نیز بیشتر خواهد بود. علت آن است که برای حذف مواد آلاینده بیشتر، از فرایندهای تصفیه پیچیده‌تر و گران‌تری استفاده می‌شود.

به عنوان مثال برای تصفیه فاضلابی که حاوی مقادیر زیادی مواد آلاینده است، از فرایندهای تصفیه بیولوژیکی استفاده می‌شود. این پروسه ها زمان و هزینه بیشتری نسبت به فرایندهای تصفیه فیزیکی و شیمیایی دارند.

بنابراین برای کاهش هزینه‌های تصفیه فاضلاب صنعتی، باید تلاش شود تا کیفیت فاضلاب ورودی به پکیج تصفیه تا حد امکان افزایش یابد. این کار می‌تواند با انجام اقداماتی مانند جداسازی مواد جامد و روغن از فاضلاب، قبل از ورود به پکیج تصفیه، انجام شود.

تجهیزات مورد استفاده: قیمت تجهیزات مصرفی در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، از جمله لوله‌ها، مخازن و سایر تجهیزات، بر هزینه‌های تصفیه تأثیر می‌گذارند.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی از نظر جنس

انواع پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی از نظر جنس به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی فلزی: این محصولات، از جنس فولاد، استیل یا آلومینیوم ساخته شده و معمولا برای ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پکیج‌های تصفیه از استحکام و دوام بالایی برخوردارند و می‌توانند در برابر شرایط محیطی مختلف، مانند دما، رطوبت و فشار، مقاومت خوبی داشته باشند.

از جمله مزایای پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• استحکام و دوام بالا
• مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف
• قابل استفاده در ظرفیت‌های بالا

از معایب این نوع پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی نیز وزن بالا، نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای و قیمت بالاتر نسبت به پکیج‌های پلیمری است.

پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی پلیمری: این محصولات از جنس پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن یا سایر پلیمرها ساخته شده و اغلب برای ظرفیت‌های پایین تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی پلیمری، از وزن سبکی برخوردار بوده و نصب و راه‌اندازی آنها آسان است. به علاوه، قیمت پایین‌تری نسبت به پکیج‌های فلزی دارند.

از جمله مزایای پکیج‌ تصفیه فاضلاب صنعتی پلیمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• وزن سبک
• نصب و راه‌اندازی آسان
• قیمت پایین

از معایب آنها نیز مقاومت کمتر نسبت به شرایط محیطی مختلف و قابلیت محدود استفاده در ظرفیت‌های پایین تا متوسط است.

انتخاب نوع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، باید با توجه به عوامل مختلفی مانند ظرفیت تصفیه، شرایط محیطی و بودجه انجام شود.

مراحل تصفیه در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی

مراحل تصفیه فاضلاب در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، به طور کلی به سه مرحله اصلی تقسیم می‌شوند:

مرحله پیش‌تصفیه

در این مرحله مواد جامد معلق، چربی و روغن و سایر مواد آلاینده‌ای که می‌توانند به تجهیزات تصفیه آسیب برسانند، از فاضلاب جدا می‌شوند که خود شامل مراحل زیر است:

  • آشغالگیری: در این مرحله، مواد جامد بزرگ، مانند پلاستیک، کاغذ و سایر مواد جامد، از فاضلاب جدا می‌شوند.
  •  رسوب‌گیری: در این مرحله، مواد جامد معلق ریزتر، مانند شن، ماسه و سایر مواد جامد، از فاضلاب جدا می‌شوند.
  • جداسازی چربی و روغن: در این مرحله، چربی و روغن از فاضلاب جدا می‌شوند.

مرحله تصفیه اصلی

در مرحله تصفیه اصلی مواد آلاینده‌ای که قابلیت تجزیه بیولوژیکی دارند، توسط میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب حذف شده و شامل مراحل زیر است:

  • هوادهی: در این مرحله، اکسیژن به فاضلاب اضافه می‌شود تا میکروارگانیسم‌ها بتوانند مواد آلاینده را تجزیه کنند.
  • تصفیه فاضلاب با لجن فعال: در این مرحله، میکروارگانیسم‌ها در یک مخزن به نام بستر لجن فعال، مواد آلاینده را تجزیه می‌کنند.

مرحله پس‌تصفیه

در این بخش مواد آلاینده‌ای که در مراحل قبل حذف نشده‌اند، از فاضلاب جدا می‌شوند. این مرحله شامل مراحل زیر است:

  • فیلتراسیون: در این مرحله، مواد جامد معلق، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌ها از فاضلاب جدا می‌شوند.
  • تصفیه شیمیایی: در این مرحله، مواد آلاینده‌ای که قابلیت تجزیه بیولوژیکی ندارند، با استفاده از مواد شیمیایی از فاضلاب حذف می‌شوند.
  • کلرزنی: در این مرحله، کلر به فاضلاب اضافه می‌شود تا میکروارگانیسم‌های باقی‌مانده را از بین ببرد.

نتیجه گیری

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، راهکاری موثر برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان و دیگر موجودات زنده در طبیعت محسوب می¬شود. این تجهیزات با استفاده از روش‌های مختلف، مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنعتی را حذف می‌کند.
انتخاب نوع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، باید با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب، میزان فاضلاب تولیدی و کیفیت فاضلاب تصفیه شده و نیز قیمت این محصولات و بودجه مورد نظر انجام شود.
انواع این پکیج‌های تصفیه فاضلاب مزایایی مانند کاهش آلودگی محیط زیست، حفظ سلامت انسان، صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های دفع فاضلاب را دارا هستند، هرچند هزینه¬های جانبی نیز به دنبال دارند.
امروزه و با توجه به گستردگی صنایع گوناگون و بالا رفتن میزان آلایندگی ناشی از فاضلاب آنها، استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی، در صنایع مختلف امری ضروری است.
در پایان لازم به ذکر است که تصفیه فاضلاب صنعتی، فرآیندی پیچیده است که نیاز به دانش و تجربه کافی داشته و برای انتخاب بهینه و طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، میتوانید با کارشناسان شرکت مهراب زیست پارس مشورت کرد.

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button