برج‌های خنک‌کننده برای بسیاری از صنایع ضرورت دارند. نصب برج‌های خنک‌کننده مزایای مختلفی دارد که عبارتند از کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه، طول عمر بیشتر و نگهداری کمتر. با توجه به چنین مزایایی بسیاری از واحدهای صنعتی، نصب برج خنک‌کننده را برای واحدهای خود بهینه و مطلوب می‌دانند. عوامل مختلفی مانند تعمیر و نگهداری مناسب، استفاده از قطعات با کیفیت بالا در صورت نیاز به تعویض و… بر عملکرد برج‌های خنک‌کننده تأثیر می‌گذارند. یکی از عناصر حیاتی برج‌های خنک‌کننده، قطره‌گیر برج خنک‌کننده است. این قطره‌گیرها را با نام حذف‌کننده رانش نیز می‌شناسند. آن‌ها نقش حیاتی در عملکرد صحیح برج‌های خنک‌کننده دارند. در ادامه با مفهوم قطره‌گیر برج خنک‌کننده، مزایا، انواع و کارایی آن آشنا می‌شوید.

قطره‌گیر برج خنک‌کننده از پرت شدن قطرات آب به بیرون یا به سمت فن مکنده ممانعت می‌کند. در واقع این قطعه اجازه خروج قطرات آب از برج خنک‌کننده را نمی‌دهد. این نوع کارایی، قطره‌گیر را به یکی از اجزای اصلی برج خنک‌کننده تبدیل کرده است. در هر برج خنک‌کننده به دلیل فرآیند خنک‌سازی تبخیری، آب از دست می‌رود. این تبخیر معمولاً به صورت بخار آب خالص است و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. با این حال، رانش یا دریفت همان از دست دادن نامطلوب آب مایع از برج خنک‌کننده است. آن‌ها همان قطرات کوچکی هستند که در جریان هوای خروجی به دام می‌افتند. این قطرات آب دارای همان غلظتی از مواد شیمیایی و ناخالصی‌های معدنی هستند که معمولاً در برج‌های خنک‌کننده یافت می‌شوند.

قطره‌گیر برج خنک‌کننده برای گرفتن قطرات بزرگ آب که در جریان هوای برج خنک‌کننده گیر کرده‌اند، طراحی شده‌اند. این قطره‌گیرها از خروج قطرات آب و غبار از برج خنک‌کننده جلوگیری می‌کنند. قطره‌گیرها (حذف‌کننده‌های رانش) این کار را با تغییر جهت قطرات و کاهش سرعت آن‌ها در برخورد با دیواره‌ها انجام می‌دهند. در نتیجه قطرات آب دوباره به داخل برج می‌افتند.

قطره‌گیر برج خنک‌کننده تضمین می‌کند که فرآیند بازیافت آب در شرایط عالی قرار دارد. عملکرد مثبت این قطره‌گیر به صرفه‌جویی در مصرف آب محدود نمی‌شود، بلکه از انتشار آب آلوده به مواد شیمیایی در محیط نیز جلوگیری می‌کند. برای تعریف قطره‌گیر برج خنک‌کننده می‌توان گفت که هدف اصلی آن جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. این قطره‌گیر همچنین نرخ رانش را در پایین‌ترین سطح نگه می‌دارد و فرکانس افت فشار را در برج خنک‌کننده کاهش می‌دهد.

کارایی و مزایای قطره‌گیر برج خنک‌کننده

نصب قطره‌گیر برج خنک‌کننده در برج‌های خنک‌کننده به‌ویژه در واحدهای تولیدی با مقیاس بزرگ مزایای متعددی دارد. این مزایا نه تنها برای مالکان است، بلکه به بهبود محیط زیست نیز کمک می‌کند. بیایید نگاهی به برخی از مزایای برتر این قطره‌گیرها بیندازیم.

  •  از یخ‌زدگی مزارع و جاده‌های مجاور جلوگیری می‌کند.
  • با جلوگیری از خوردگی، قطعات الکتریکی و سیستم‌های لوله‌کشی را در شرایط مناسب نگه می‌دارد.
  • به کمک قطره‌گیر برج خنک‌کننده، می‌توان از اتصال کوتاه که اغلب به دلیل آسیب دیدن قطعات الکتریکی رخ می‌دهد، جلوگیری کرد.
  • با استفاده از قطره‌گیر برج خنک‌کننده اطمینان حاصل می‌کنند که انتشار مواد شیمیایی خطرناک در محیط به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • با استفاده از قطره‌گیرها، صرفه‌جویی در آب در مقیاس بزرگ امکان‌پذیر می‌شود.
  • افت فشار آب در برج خنک‌کننده به شکل مکرر اتفاق می‌افتد. این افت فشار به کمک قطره‌گیر برج خنک‌کننده کاهش می‌یابد.
  • با قطره‌گیر در برج‌های خنک‌کننده، نیازی به تصفیه آب اضافی نیست.
  • طول عمر برج خنک‌کننده نیز افزایش می‌یابد.
  • مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
پکیج تصفیه فاضلاب کارواش
ادامه مطلب

نحوه عملکرد قطره‌گیر برج خنک‌کننده

زمانی که قطرات آب به قطره‌گیر برج خنک‌کننده برخورد می‌کنند، تیغه‌ها و صفحات این قطره‌گیرها باعث از دست رفتن انرژی جنبشی قطرات آب شده و آن‌ها را به سمت پایین برگشت می‌دهند. این قطعات از خروج قطرات آبی که به سمت فن در حال حرکت هستند، جلوگیری می‌کنند و آن‌ها را به دام می‌اندازند.

انواع مختلف قطره‌گیر برج خنک‌کننده

انواع مختلفی از حذف کننده‌های دریفت در بازار وجود دارند. با این حال، اکثر آن‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، یکی حذف‌کننده‌های جریان متقابل و دسته دوم حذف‌کننده‌های جریان متقاطع هستند.

قطره‌گیر برج خنک‌کننده جریان متضاد: مکانیسم قطره‌گیر برج خنک‌کننده جریان مخالف، از طریق پر‌کننده‌ها، جریان عمودی هوا در بالای برج را امکان‌پذیر می‌کند. در این حالت، آب از بالا به پایین جریان می‌یابد. این مکانیسم، مقدار بیشتر هوا را با سرعت بیشتری نسبت به فرآیند جذب هوای داخل خارج می‌کند. حذف‌کننده‌های جریان مخالف مزایای مختلفی دارند مانند مصرف کم انرژی، تعمیر و نگهداری کم و پایین بودن هد پمپ.

قطره‌گیر برج خنک‌کننده جریان متقاطع: قطره‌گیر برج خنک‌کننده جریان مخالف دارای جریان هوای عمودی هستند، در حالی که حذف‌کننده‌های جریان متقاطع دارای جریان هوای افقی هستند. در هر دو نوع، آب به صورت رو به پایین جریان دارد. قطره‌گیر جریان متقاطع به دلیل استفاده از پرکننده نیز معروف است. این قطره‌گیر مقرون‌به‌صرفه ‌است. استفاده از این نوع قطره‌گیر برج خنک‌کننده چندین مزیت دیگر نیز دارد که از آن جمله می‌توان به تولید صدای کم، حداقل نیاز به نگهداری، عملکرد عالی و همچنین مصرف انرژی پایین اشاره کرد.
قطره‌گیر برج خنک‌کننده نیز در طرح‌های مختلفی عرضه می‌شود، اما این مدل می‌تواند دارای مکانیزم جریان متقابل یا متقاطع باشد. این موضوع بستگی به مدل نصب قطعه دارد که به صورت عمودی یا افقی نصب شود. نوع دیگر تقسیم‌بندی قطره‌گیرها می‌تواند بر مبنای شکل و فرم طراحی انجام شود. این نوع ویژگی‌ها نیز انواع مختلفی از قطره‌گیرهای برج خنک‌کننده را به‌وجود می‌آورند.
تیغه: قطره‌گیرهای مدل تیغه‌ای عمدتاً دارای تیغه‌های اندازه‌گیری شده هستند که در هر دو انتها با کلاهک محدود شده‌اند. این تیغه‌ها سبک هستند، اما دوام بسیار خوبی دارند.

بهینه سازی پکیج تصفیه فاضلاب
ادامه مطلب

سلولی: این مدل قطره‌گیرها طراحی سلولی یا لانه زنبوری دارند و بسیار ساختاریافته و منظم به نظر می‌رسند. عملکرد این قطره‌گیر بدین صورت است که قطرات آب را به سه جهت مختلف منحرف می‌کند. این ساختار سلولی، یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که هیچ قطره آبی به بیرون از برج خنک‌کننده پرتاب نمی‌شود.
کاست: نصب و حذف این مدل قطره‌گیر برج خنک‌کننده به دلیل استحکام و وزن سبک آن آسان است. ضمن اینکه این مدل طول عمر بهتری نسبت به سایر طرح‌ها دارد و می‌توان از آن در مقاوم‌سازی استفاده کرد.
پر شده با کربن سیاه: این نوع قطره‌گیر با کربن سیاه پر شده تا در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد، اما برای افزایش طول عمر با مواد اصلی مخلوط می‌شود. چنین پرکننده‌هایی نیز این مدل قطره‌گیر را در برابر خوردگی مقاوم می‌کنند.

جنس ساخت قطره‌گیر برج خنک‌کننده

قطره‌گیر برج خنک‌کننده می‌تواند با مواد مختلفی طراحی و تولید شود.

  • پلی‌پروپیلن: این یک ماده قابل بازیافت است که ترکیبی از فیبر و پلاستیک به‌حساب می‌آید. پلی‌پروپیلن مقاومت حرارتی بهتری نسبت به پی وی سی دارد، ضمن اینکه در برابر رطوبت، مقاومت بسیار خوبی دارد. با این حال، هنگامی که این ماده به طور مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، تخریب می‌شود.
  • پلی‌وینیل‌کلراید (PVC): این ماده بسیار محبوب است و به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین مواد شناخته می‌شود. این مواد در برابر خوردگی مقاوم هستند، اما مواد سمی نیز در ترکیبات آن‌ها یافت می‌شود.
  • فلز: حذف‌کننده‌های رانش فولادی برای استفاده در محموله‌های کانتینری و دماهای بالاتر بسیار محبوب هستند. فلزها در برابر خوردگی مقاوم نیستند، اما پوشش مناسب می‌تواند مقاومت آن‌ها را افزایش دهد.

قیمت قطره‌گیر برج خنک‌کننده

عوامل مختلفی بر روی قیمت قطره‌گیر برج خنک‌کننده تاثیر می‌گذارند. وزن حذف‌کننده دریفت، نوع قطره‌گیر، متریال تولیدی حذف‌کننده رانش، قیمت مواد اولیه مانند پلی‌پروپیلن و گرانول، ضخامت قطره‌گیر، سطح مقطع، میزان ظرفیت و ابعاد برج خنک‌کننده از مواردی هستند که قیمت قطره‌گیر برج خنک‌کننده را تغییر می‌دهند. به‌عنوان مثال قیمت قطره‌گیر مدل تیغه‌ای نسبت به قطره‌گیر سلولی (لانه زنبوری) بیشتر است.

نصب قطره‌گیر برج خنک‌کننده

برج خنک‌کننده می‌تواند مدل‌های مختلف مخروطی، ابارا، مکعبی، کراس فلو و… داشته باشد. با این وجود، در اغلب آن‌ها نصب قطره‌گیر به شکل یکسان انجام می‌شود. قطره‌گیر برج خنک‌کننده در بیشتر موارد پیش از فن خنک‌کننده و در بالای نازل برج خنک‌کننده نصب می‌شود. در برج‌های خنک‌کننده مخروطی نیز قطره‌گیر در بالای لوله‌های خروجی نازل، نصب شده و با بست محکم می‌شود. بخار یا قطرات آب هنگامی که با قطره‌گیر برخورد می‌کنند، به قسمت پایین برج خنک‌کننده جریان می‌یابند.

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان
ادامه مطلب

فروش قطره‌گیر برج خنک‌کننده

فروش قطره‌گیر در برند و مدل‌های مختلف توسط شرکت مهراب زیست پارس انجام می‌شود. این مدل‌ها از نظر نوع طراحی، متریال ساخت و حتی نوع عملکرد با هم تفاوت دارند. از طرفی ممکن است برند تولیدی قطره‌گیرها کیفیت تولیدی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه از فروش بهینه و مطلوب این قطعات صنعتی برخوردار شوید، بهتر است فروشگاه معتبر و مطمئنی را برای خرید انتخاب کنید، زیرا در این صورت از ضمانت اصالت و سلامت کالا نیز برخوردار خواهید شد.

ویژگی‌های فنی مهم برای خرید قطره‌گیر برج خنک‌کننده

مدل‌های مختلفی از حذف‌کننده دریفت با مشخصات متفاوت در بازار موجود هستند. در اینجا برخی از رایج‌ترین مشخصات حذف‌کننده‌های دریفت آورده شده است. برای خرید قطره‌گیر برج خنک‌کننده بر روی ویژگی‌های فنی آن متمرکز شوید:

  • نوع نصب قطره‌گیر که می‌تواند جریان متقابل یا متقاطع باشد.
  • نوع طرح (نوع سلولی، تیغه‌ای، نوع کاست و …)
  • ابعاد
  • فاصله تیغه‌ها و ضخامت آن‌ها
  • ظرفیت
  • اندازه ورق

ویژگی‌های ایده‌آل قطره‌گیر چیست؟

اکنون می‌دانید که چگونه می‌توانید یک مدل حذف‌کننده دریفت را مطابق با نیاز خود انتخاب کنید. برای خرید قطره‌گیر برج خنک‌کننده، باید ویژگی‌های زیر را بررسی کنید:

  • قطره‌گیر برج خنک‌کننده باید تایید شده و با در نظر گرفتن مقررات ایمنی تولید شده باشد
  • استفاده و نگهداری آن باید آسان باشد
  • عملکرد بالا
  • مقرون‌به‌صرفه
  • باید مطابق با نیاز قابل تنظیم و انعطاف‌پذیر باشد

اجزای قطره‌گیر

قطره‌گیر برج خنک‌کننده برای برج‌ خنک‌کننده، یکی از قطعات ضروری است. این قطعات ساختار ساده‌ای دارند و این موضوع استفاده از آن‌ها را بسیار آسان می‌کند. نصب حذف‌کننده دریفت (قطره‌گیر) در برج خنک‌کننده نیز بسیار ساده است.

  • مهر و موم: مهر و موم در زمان نصب قطره‌گیر برج خنک‌کننده اضافه می‌شود. عملکرد اصلی آن جلوگیری از بای پس دریفت است. این ساختار تضمین می‌کند که هیچ قطره‌ای از آب در زمان فرآیند تغییر مسیر از دست نمی‌رود.
  • فیلتر: همانطور که بحث کردیم، یک حذف‌کننده دریفت از آلودگی آب جلوگیری می‌کند. این فیلتر تضمین می‌کند که هیچ گونه مواد شیمیایی مضر در محیط منتشر نمی‌شوند.
  • دیوارها یا تیغه‌ها: انواع مختلفی از طرح‌های دیوار و تیغه برای قطره‌گیر وجود دارد، اما تمام آن‌ها یک کاربرد دارند و آن این است که آب را برای استفاده مجدد به داخل برج خنک‌کننده بازگردانند.

جمع‌ بندی

فرقی نمی‌کند چه نوع برج خنک‌کننده‌ای استفاده کنید، چون در هر صورت، نصب یک حذف‌کننده دریفت می‌تواند برای پروژه شما حیاتی باشد. در این مطلب، ما مزایای قطره‌گیر برج خنک‌کننده را مورد بحث قرار داده‌ایم و متوجه شدیم که این قطره‌گیر نه تنها هزینه را کاهش می‌دهد، بلکه به بهبود محیط زیست نیز کمک می‌کند. در واقع حذف‌کننده دریفت می‌تواند به‌عنوان یک محصول مفید کارایی داشته باشد.

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button